Wywiad z Beatą Ruszkowską dla Liderzy Dobroczynności i Biznesu

Świat mody widziany przez pryzmat projektantki i organizatora konkursów modowych

Patrząc na pokazy modowe czy konkursy z tej właśnie branży, wszystko wydaje się być takie perfekcyjne, doskonałe, ale i przy tym, jakże proste. Udekorowana scena, blask świateł, oprawa muzyczna i chodzące po wybiegu modele i modelki. Patrząc jednak od strony technicznej, to wszystko wcale tak pięknie nie wygląda. Organizacja konkursów i pokazów mody to bardzo ciężka praca i o niej opowie nam dziś projektantka i organizatorka konkursów modowych, pani Beata Ruszkowska. Skupimy się tutaj na Polskiej Akademii Mody, na organizacji konkursów, a także i na aspekcie prywatnym - czyli jak zostać dobrą projektantka i jak spełniać swoje zawodowe marzenia.
Zapraszamy.

1. Czym jest Polska Akademia Mody? Jakie jest jej zadanie i jaką spełnia rolę w branży modowej?

PAM powstała z potrzeby rozwoju mody w kraju w latach 90. Współpraca z MTP pozwoliła na szybki rozkwit całego Poznania, który stał się wtedy stolicą mody w Polsce. Tutaj powstały pierwsze prestiżowe konkursy dla projektantów mody i firm odzieżowych o Srebrną i Złotą Pętelkę. Dzisiaj, kiedy wszystko wokół nas ewoluuje, moda również przechodzi taką przemianę, a Polska Akademia Mody jest ciągle otwarta na tych, którzy coś tworzą i chcą podzielić się swoją pracą z innymi. Zawód projektanta odzieży czy stylisty stał się bardzo popularny, dlatego młodzież może spróbować swoich sił w tej branży.

2. Polska Akademia Mody - podążanie za ekologią - czym objawia się to hasło?

Moda nie jest wolna od ekologii. Chcemy uczyć zrównoważonego rozwoju. Nasi projektanci i marki odzieżowe bardzo szybko reagują na takie potrzeby i powstają kolekcje między innymi z recyklingu, aby uświadomić klientów, iż ekologiczny wybór - to najlepszy wybór i na niego warto jak najbardziej stawiać. Sięgając po takie rozwiązania,mamy wpływ na nasze zdrowie i przyszłość naszej planety. Nasze materiały powinny być biodegradowalne, czyli w większości z włókien naturalnych, a ich obróbka nie powinna szkodzić przyrodzie. Musimy mieć świadomość, że nasze ulubione jeansy powstają w bardzo szkodliwych warunkach, a barwniki zatruwają glebę. My staramy się uświadamiać, iż można poprzez wybór stosownych rozwiązań i w świecie mody o ekologiczny aspekt w jak największym stopniu dbać.

3. Złota Pętelka - co to jest?

Pierwsze konkursy mody były tylko dla młodych projektantów ubioru oraz dla firm odzieżowych. Do dnia dzisiejszego mamy konkurs o Srebrną Pętelkę i w takim właśnie konkursie stawiałam swoje pierwsze kroki w branży. Z potrzeby i dużego zainteresowania w modzie, powstały kolejne nagrody dla projektantów i firm uznanych już na rynku z dużym dorobkiem. I tak zrodziła się Złota Pętelka. Wszystkie statuetki są autorstwa naszego poznańskiego artysty Kazimierza Rafalika. Każdy, kto taką nagrodę otrzyma, z pewnością w świecie mody odgrywa niezwykle istotną rolę i ma na swoim koncie pokaźny już sukces.

4. Czy znak Top Moda w branży modowej odgrywa istotne znaczenie?

Tak, niewątpliwie każdy, kto z modą ma do czynienia, jak najbardziej ma świadomość znaczenia znaku Top Moda. To kolejna nagroda, która powstała po to, aby wyróżnić sponsorów oraz marki, które nie zawsze są bezpośrednio związane z modą, ale chcą wspierać młodych artystów. Każda nagroda może być dobrym pomysłem na to, aby pójść tą drogą dalej i tworzyć swój piękny świat. Często nagrody są symbolem osiągnięcia sukcesu w danej dziedzinie i zachętą do dalszej pracy. Któż bowiem z nas nie lubi być nagradzany, prawda? Doceniając kogoś, jeszcze bardziej mobilizuje się go do pracy.

5. Czy organizacja konkursów jest trudnym zadaniem? Jak to wygląda od strony technicznej?

Organizacja konkursów i pokazów mody nie jest prostym zadanie, ale tworzą to ludzie dla których moda jest pasją. Zaczynamy od poszukiwania odpowiedniego wnętrza i ustalenia terminu. Wcześniej przeglądamy zdjęcia i prace przesłane na konkurs dla projektantów. Współpracujemy ze szkołami artystycznymi i tam zachęcamy do udziału w konkursach. Szukamy sponsorów, aby nasze wydarzenie stało się prestiżowe. Oglądamy salę do pokazów, zaplecze dla fryzjerów i makijażystek oraz dla modelek. Dbamy o najmniejszy detal i szczegół, bo finalnie to wszystko decyduje o naszym sukcesie. Bardzo ważne jest oświetlenie i nagłośnienie. Zastanawiamy się, ile miejsc siedzących jest potrzebnych i kogo zaprosimy na dane wydarzenie. Od czasu do czasu przeprowadzamy castingi i szukamy nowych twarzy. Zbieramy się cyklicznie na Spotkaniach Rady Programowej i pod okiem naszego Prezesa Pana Stefana Kosteckiego, powstaje scenariusz całego modowego eventu.

6. Skąd pomysł na bycie projektantką? Kiedy to wszystko się zaczęło? Pamięta Pani swoją pierwszą, samodzielnie zaprojektowaną kreację?

Miałam to szczęście, że będąc bardzo jeszcze młodą osobą wiedziałam, że chcę zajmować się modą . W czasie studiów na Akademii Plastycznej pracowałam już jako projektant odzieży dla marki odzieżowej Baccara. Moja pierwsza kolekcja pokazała się w 92 roku w pierwszym konkursie dla młodych projektantów, gdzie otrzymałam wyróżnienie, a w kolejnym konkursie otrzymałam już Srebrną Pętelkę za "Piękną Nieznajomą" 93 roku. Ta nagroda dodała mi skrzydeł i otworzyła mi drzwi do wielu marek odzieżowych, w tym między innymi: Baccara, Modena, Pabia, Warmia, a także Monnari, Lusatia, Kontrast, Parizia Aryton czy Semper. Życie jest nieprzewidywalne - kiedyś byłam tą młodą artystką, która chciała pokazać się światu, dziś siedzę po drugiej stronie, już nie jako uczestnik konkursów, ale jako jury i organizator.

7. Jak wyglądała Pani praca związana z projektowaniem?

Zawsze pracowałam dla jakiejś marki odzieżowej i musiałam spełniać marzenia związane z jej wizerunkiem. Moja praca to wielka pasja i ogromna przyjemność oraz satysfakcja. Mój styl pracy polegał nadostosowaniu się do wymagań rynku mody. Ubrania miały się podobać i dobrze sprzedawać. Moje doświadczenia w wielu najlepszych firmach odzieżowych zapewniły mi swobodę i dzięki temu moje wizje i pomysły mogłam przelewać na projekty. Ubrania miały zawsze być spełnieniem marzeń klientów i to też się sprzedawało. To, co cenię w sobie, to własny indywidualny styl - łączę klasykę z innymi stylami i zawsze wychodzi coś niezwykłego. Tak mi się przynajmniej wydaje. Pomysły, które mam w głowie, nigdy się nie kończą.

8. Czy czuje się Pani kobietą spełnioną zawodowo? Co warto powiedzieć ludziom, którzy nie wierzą w siebie i w realizację swoich marzeń?

Tak, jak najbardziej tak. Czuję się spełniona zawodowo. Jestem we właściwym miejscu i czasie. Dzielę się swoją wiedzą ze studentami w Fashion School w Poznaniu, wspieram innych projektantów i zachęcam ich do udziału w konkursach.

Wszystko to, co robimy z pasją i z potrzeby serca, jest najlepszą drogą do spełnienia siebie, ale i do zyskania wielkiej satysfakcji związanej z modowym światem.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Polskiej Akademii Mody, jeśli jesteś młodym artystą, który się obawia wielkiej niewiadomej związanej z konkursem, wejdź na stronę http://www.polskaakademiamody.pl z której z pewnością dowiesz się wielu istotnych i ważnych dla Ciebie informacji.

wywiad przeprowadziła Natalia Gryska

Liczba wyświetleń strony: 392382